KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
KONCEPCJA PRACY
Przedszkola Niepublicznego Zgromadzenia Sióstr Św. Józefa w Krośnie
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526 ze zm.
Przedszkole jest placówką katolicką.
Misja przedszkola:
Pragniemy, wspierać dzieci we wszechstronnym rozwoju w oparciu o wartości chrześcijańskie i towarzyszyć im w odkrywaniu piękna stworzonego świata i jego Stwórcy.
Pragniemy przekazać dzieciom radość płynącą z Ewangelii poprzez wychowanie
i rozwijanie w nich postaw prospołecznych, zgodnie z przykazaniem miłości Boga
i bliźniego.
Pragniemy wspierać rodzinę w wychowaniu dzieci i kształtowaniu w nich właściwego "stanowiska wobec Boga, Kościoła i państwa" na wzór św. Ks. Zygmunta Gorazdowskiego stając się "wszystkim dla wszystkich, aby zbawić choć jednego".
Wizja przedszkola:
Pragniemy, aby przedszkole stawało się miejscem i środowiskiem, w którym dziecko jest szczęśliwe, może rozwijać się i wzrastać w poczuciu bezpieczeństwa, atmosferze miłości, akceptacji i szacunku.
Św. Ks. Zygmunt Gorazdowski mówił: „Społeczeństwo składa się z jednostek, a kto szczerze pragnie dobra dla ogółu musi przede wszystkim korzystnie i zbawiennie wpływać na poszczególne jednostki, które mu Pan Bóg powierzył. Jak te jednostki dzisiaj wychowamy, takim będzie całe społeczeństwo za lat kilkadziesiąt”.
Cele ogólne:
- Objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków prawidłowego rozwoju
- Wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z założeniami chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej, uwzględniając wrodzony potencjał dziecka i jego możliwości
- Kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie i innych ludzi oraz otaczającego świata
- Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Przedszkole opiera się na następujących założeniach:
- Przedszkole dostarcza wiedzy i kształtuje umiejętności dzieci
- Przedszkole wprowadza dzieci w świat wartości chrześcijańskich
- Przedszkole przygotowuje dzieci do bycia w grupie i w społeczeństwie.
Głównymi zadaniami przedszkola jest:
- Właściwa organizacja procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zmierzająca do osiągnięcia przez dzieci gotowości szkolnej
- Wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich poprzez ukazanie dzieciom prawd wiary i doprowadzenie do osobistych doświadczeń towarzyszących spotkaniom z Bogiem
- Współpraca z rodzicami integrująca system wychowania w rodzinie i w przedszkolu
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyjająca rozwojowi wiedzy i kreatywności u dzieci oraz kształtowania postaw społeczno- kulturowych.
Osiągnięcie powyższych założeń i zadań umożliwia realizacja:
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Statutu
- Procedur obowiązujących w przedszkolu:
- procedura informowania rodziców o diagnozie dziecka
- procedura kontroli dokumentowania diagnozy dziecka
- procedura obserwacji zajęć
- procedura przepływu informacji przedszkole-rodzic
- procedura przyprowadzanie i odbioru dziecka
- procedura sprawowania wewnetrznego nadzoru pedagogicznego
Chcemy, aby Absolwent naszego przedszkola:
- Ufał Bogu i wiedział, że jest Jego ukochanym dzieckiem i wartościowym człowiekiem
- Pielęgnował wartości moralne takie jak: miłość i miłosierdzie, dobroć, prawdę, szacunek, przyjaźń
- Kochał swoją rodzinę i z nią się utożsamiał
- Miał poczucie przynależności narodowej i regionalnej, znał i szanował swoją ojczyznę, poznawał jej historię, kulturę i tradycje
- Nawiązywał właściwe relacje oparte na szacunku, zaufaniu, akceptacji i posiadał umiejętność współdziałania
- Był gotowy do podjęcia nauki w szkole poprzez wszechstronny rozwój osobowości
- Potrafił używać swych zdolności w służbie innym niosąc im radość i nadzieję
- Umiał dostrzegać piękno i dobro wokół siebie
- Dzielił się z innymi swoimi umiejętnościami i talentami
- Przestrzegał praw innych ludzi, zasad kultury i postępowania według ustalonych norm
Zasoby osobowe przedszkola:
- Kadra pedagogiczna posiadająca:
- Wymagane kwalifikacje zawodowe
- Świadomość koncepcji pracy przedszkola
- Szacunek do każdego człowieka i kulturę osobistą
- Wiarę w Boga przejawiająca się w świadectwie życia
- Umiejętność współpracy
- Umiejętność dzielenia się doświadczeniem zawodowym
- Przekonanie o konieczności aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola
- Pasję do poszukiwania wciąż nowych form pracy z dzieckiem poszerzając jego wiedzę i umiejętności oraz rozbudzając w nim jego talenty i potencjał twórczy
- Personel administracyjno-obsługowy posiadający:
- Odpowiednie przeszkolenie zawodowe
- Wysoki poziom kultury osobistej
- Postawę świadczącą o życiu wg wartości chrześcijańskich
- Umiejętność tworzenie pozytywnej atmosfery
Baza przedszkola:
- Odpowiednia ilość pomieszczeń: 4 sale, jadalnia, szatnia, pokój nauczycielski, pokój socjalny,
- Pomieszczenia wyróżniające się funkcjonalnością, czystością i estetyką
- Sale wyposażone w: tematyczne kąciki zabaw, zabawki, pomoce dydaktyczne, sprzęt multimedialny
- Bezpieczny plac zabaw wyposażony w sprzęt terenowy
Dalsza praca nad koncepcją:
1. Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby mógł z nią pracować.
2. Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego grona pedagogicznego.
3. Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek w Koncepcji.
4. Rodzice zapoznają się z Koncepcją na zebraniach grupowych.